Veldacademie

De Veldacademie is een interdisciplinair programma waarin veldonderzoek als methode centraal staat om verschillende facetten van onze complexe wereld te onderzoeken. Hierbinnen wordt nauw samengewerkt met (kunst)academies, waarbij zowel docenten als studenten betrokken zijn, evenals vertegenwoordigers uit de ecologie. We streven naar samenwerking met lokale onderwijsinstellingen, makers en het publiek voor de opzet en uitvoering van dit programma.

Hier is een samenvatting van organisaties, academies, partners, docenten en individuele beoefenaars die tot nu toe hebben samengewerkt met de Veldacademie van StrandLAB.

Organisaties/ Academiën/ Partners:
Art Science Interfaculty Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het Koninklijk Conservatorium (KC), Mime Opleiding Academie voor Theater en Dans (AHK), Academie van Bouwkunst (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten), Jewellery – Linking Bodies (Gerrit Rietveld Academie), ArtEZ University of the Arts, Gouden Haas (theatergezelschap Almere), Artez – Corporeal Master Interior Architecture, Associate Degree Connected Design Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) 

Individuele beoefenaars/ leraren:
Cocky Eek (set up in 2019), Kasper van der Horst, Rachel Schuit, Dick Jager (archaeologist), Kees Hoogendam (ceramics), Renske Maria van Dam, Thijs de Zeeuw, Mirte van Laarhoven, Jean-Fancois Gautier, Ton Eggenhuizen (Stadsecoloog Almere), Sonja Baumel, Edward Clydesdale Thomson, Flora Dullemen, Nika Schmitt, Luigi Kwas, Ellie Wouda, Theun Karelse, Yawen Fu, Rots Brouwer, De Onkruidenier, Robbi Meertens, Yftinus van Popta, Mischa Lind, Gienke Deuten, Alice Smit, Kasper Jongejan, Sietse van der Wal, Cleo Thomas, Meta van Drunen, Francesca Ranalli (architect), Ibelisse Guardia Ferraguti (performance artist), Emma Hoette (Curator Veldacademie), Rebecca Bego (researcher/ writer)

Wil je een overzicht van wat er tot nu toe heeft plaatsgevonden ? Bekijk dan het archief hier.

Drie werkmethoden binnen de Veldacademie

1) Een sessie van 1 dag – voor één klas van een academie. Tijdens de sessie worden methoden van embodied research en veldnotities verkend met het Almeerderstrand als testzone.

2) Een reeks dagen die een module/cursus bestrijken. Hierbij bestaat de mogelijkheid voor een afdeling/tutor om Veldacademie-sessies op locatie bij het Almeerderstrand op te nemen in het curriculum. In deze situatie zou er samengewerkt worden met de hoofdtutor om de Veldacademie-sessies samen te stellen en te faciliteren, zodat ze ondersteunen en aansluiten bij de richtingen van het curriculum. Afhankelijk van de omvang van een dergelijke samenwerking bestaat er ook de mogelijkheid dat Veldacademie gespecialiseerde beoefenaars/denkers/doeners uit verschillende disciplines kan betrekken waarmee studenten tijdens de sessies kunnen omgaan.

3) Een residentie van 3-5 dagen. Voor deze langere Veldacademie-sessies zullen studenten gedurende de hele periode verblijven op het Almere Beach. Op deze manier kunnen deelnemers zich onderdompelen in de locatie en samenwerking. Het idee is om studenten van ten minste twee verschillende academies/afdelingen samen in residentie te hebben. Op deze manier biedt de Veldacademie niet alleen een diepgaande verkenning van embodied research-methoden, maar faciliteert het ook een dialoog tussen disciplines en helpt het samenwerking en netwerken tussen academies/disciplines en studenten te bevorderen. Veldacademie werkt samen met hoofdtutors/afdelingen om het programma voor de residentie samen te stellen, en de facilitatie van sessies zou worden gedeeld tussen de organisatie, tutors en eventuele externe gasten die besloten worden uit te nodigen – dit kan zeer breed zijn, van kunstenaar tot wetenschapper tot politicus tot lokale bewoners. Deze optie voor residentie leent zich voor een academie die een samenwerking voorstelt tussen zichzelf en een andere academie naar keuze, waarbij de Veldacademie meer als coördinator fungeert en de locatie aanbiedt.


Een nieuwe samenwerking

StrandLAB’s Veldacademie kondigt een nieuwe samenwerking aan met Emma Hoette. Emma is werkzaam op het snijvlak van Design en Performance. Vanuit dit interdisciplinaire perspectief onderzoekt ze alledaagse handelingen, bewegingen en materialen en mobiliseert ze via vertalingen naar multimedia choreografische projecten. Meer weten over Emma? Klik op haar naam hieronder.

fieldacademy@strandlab-almere.nl