SLA_1080_2020-3-windharpen

Miranda Driessen: onderzoek met windharpen

Almeerse componist Miranda Driessen werkt als artist in residence in Atelier StrandLAB vanaf 28 augustus tot en met 4 september acht dagen lang aan haar project Stemmingen. Samen met acht musici doet ze met windharpen onderzoek naar verschillende stemmingen. Stemmingen vanuit zowel een muzikale als emotionele context.

Proefopstelling

Acht dagen achter elkaar staat de klankinstallatie met windharpen van Miranda Driessen op het strand. Elke dag stemt zij de installatie op een andere manier en klinken de windharpen anders. Iedere ochtend kun je meedoen met een deep listeningsessie. Deep listening is een methode voor verdieping van luisterervaringen die gebruikmaakt van meditatie, adem- en stemimprovisaties. Iedereen kan hieraan meedoen, ook als je geen muzikale vaardigheden hebt.

Ochtendworkshop Deep listening

Elke ochtend geeft Miranda van 10.30 tot 11.00 uur een workshop Deep listening, waarbij je als deelnemer op bijzondere manier de klanken van de windharpen leert waarnemen. Deelname is gratis, maar vanwege de coranamaatregelen is aanmelden wel noodzakelijk. Dat kan hier.

Concerten bij zonsondergang

Gedurende de dag werkt Miranda aan de nieuwe compositie die aan het eind van de dag meteen zal worden uitgevoerd door telkens verschillende topmusici. Dit zijn (onder voorbehoud):

  • 28 augustus – Hans van Koolwijk – klankobjecten
  • 29 augustus – Fie Schouten – basklarinet
  • 30 augustus – Doris Hochscheid – cello
  • 31 augustus – Elisabeth Smalt – altviool
  • 1 september – Jan Heinke – staalcello
  • 2 september – James Hewitt – barokviool
  • 3 september –  Chetna Sehgal – sitar
  • 4 september –  Michiel Scheen – pian0

Deze concerten vinden plaats van 19.30 tot 20.00 uur. Deelname is gratis, maar vanwege de coranamaatregelen is aanmelden wel noodzakelijk. Dat kan hier.

Miranda is een crowdfundingactie gestart bij Voor de kunst voor dit project. Meer informatie via: www.voordekunst.nl/projecten/10847-stemmingen-1.

Meer informatie over de muzikanten

Miranda Driessen studeerde compositie aan het Rotterdams conservatorium bij Klaas de Vries, Peter Jan Wagemans en René Uijlenhoet. Haar werk werd sindsdien nationaal en internationaal uitgevoerd door o.a. het Doelen ensemble, ASKO ensemble, Orkest De Ereprijs, Nieuw Ensemble, Muziektheater De Plaats, Kokoro ensemble, ensemble Gending en diverse solisten zoals Kaoru Iwamura, Makiko Goto, Ere Lievonen, Maja Miro, Katerina Konstantourou en Susanne Kessel. Werken van haar waren o.a. te beluisteren tijdens het Oranjewoud festival, November music, Musica Sacra Maastricht en de Gaudeamus muziekweek. In 2018 produceerde zij i.s.m. stichting Gaudeamus en stichting Klankkaatser de muziektheatervoorstelling Koerikoeloem naar het gelijknamige gedicht van Tjitske Jansen. Meer informatie over Miranda Driesssen vind je op www.mirandadriessen.com.

Michiel Scheen is als pianist en componist actief in de geïmproviseerde muziek. Hij maakte deel uit van ensembles als Ohrkiste, Paul Termos tentet en Dubbel Express, Peter van Bergen’s Cardueles cardueles, en het Maarten Altena Ensemble. Hij werkte samen met componisten als Anthony Braxton, Roscoe Mitchell, John Zorn en Butch Morris en in theaterproducties van o.a. E.W. Geerlings, Arthur Sauer en Alan Laurillard. Daarnaast speelde hij in diverse formatie samen met Ab Baars, Han Bennink, Ernst Glerum, Jaap Blonk, Wiek Hijmans, Guus Jansen, Misha Mengelberg en vele anderen. Momenteel maakt hij o.a. deel uit van het Blue Lines Trio van bassist Raoul van der Weide. Van 1994 t/m 1998 maakte hij deel uit van het bestuur van de BIM, de laatste 2 jaar hiervan als voorzitter. Wil je ook iets luisteren klik dan hier.

Doris Hochscheid studeerde af met onderscheiding bij Dimitri Ferschtman aan het Conservatorium van Amsterdam en volgde daarna lessen bij Melissa Phelps in Londen en Philippe Muller in Parijs. Tot tweemaal toe werd zij onderscheiden met de ‘Prize for an outstanding cellist’ tijdens het Tanglewood Festival in de VS.

Van 1997 tot 2017 maakte zij deel uit van Asko/Schönberg en soleerde met hen o.a. in het Celloconcert van Ligeti en speciaal voor haar gecomponeerde werken van o.a. Martijn Padding, Chiel Meijering en Seung-Won Oh. Verder maakte ze deel uit van The Stolz Quartet waarmee ze o.a. de muziektheaterproductie ‘A love unsung’ uitvoerde.Met pianist Frans van Ruth heeft zij in de llop der jaren een repertoire van meer dan hondertwintig stukken opgebouwd. Samen richtten zij in 2007 de Stichting Cellosonate op. In 2018 ontving Doris een beurs van het AFK om zich te ontwikkelen op het gebied van muziektheater. Daarnaast is zij ook docente Alexandertechniek. Wil je ook iets luisteren klik dan hier.

Fie Schouten studeerde klarinet en basklarinet aan het conservatorium van Amsterdam bij o.a. Harry Sparnaay en volgde daarna masterclasses tijdens het Darmstadt festival voor nieuwe muziek en de Impuls zomercursus. Sinds 2008 is zij specialist in de uitvoering van werken van Karlheinz Stockhausen en voerde deze uit met o.a. Ensemble MusikFabrik, ASKO/Schönberg, Ensemble Le Balcon en Insomnio. Zij won diverse prijzen voor de uitvoering van hedendaagse muziek, werkt sinds haar studie veelvuldig samen met componisten, en is momenteel hoofdvakdocent basklarinet aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Tevens is zij initiator van de serie Nieuwe Noten en het Basklarinetfestijn. Wil je ook iets luisteren klik dan hier.

Elisabeth Smalt werkt als altvioliste uitsluitend in de kamermuziek. Ze legt zich toe op o.a. de historische uitvoeringspraktijk met o.a. ensemble Musica ad Rhenum, het Nepomuk Fortepiano kwintet, als duo met fortepianiste Riko Fukuda. Daarnaast maakt zij deel uit van het Oxalys ensemble waarmee ze vooral muziek uit de Romantiek en het Impressionisme speeltm en het Prisma strijktrio. In 2001 liet ze een exacte kopie bouwen van de zgn. Adapted viola van Harry Partch. Met het Scordatura richt ze zich op de uitvoering werken van Partch en andere microtonale componisten. Ze speelde de Nederlandse premières van altviool werken van o.a. Radulescu, Tenney, en Harrison. Wil je ook iets luisteren klik dan hier.

Jan Heinke studeerde jazz-saxofoon aan de Musikhochschule in Dresden, maar is de laatste jaren vooral actief als geluidskunstenaar en boventoonzanger. Sinds de jaren ’90 bouwt instrumenten uit staal, waaronder de Stahlcello, waarvoor hij in 2018 de publieksprijs won tijdens de Guthman musical instrument competition in Atlanta. Datzelfde jaar voltooide hij de installatie bestaande uit 8 windharpen voor de muziektheatervoorstelling Koerikoeloem van Miranda Driessen. Hij treedt op in binnen- en buitenland met zijn eigen Stahlquartett, de Noorse jazz-trompetist Arve Henriksen, zangeres Annette Askvik, AuditVokal Dresden e.a. Wil je ook iets luisteren klik dan hier.

James Hewitt is actief in zowel de oude- als hedendaagse muziek, en specialiseerde zich in allerlei vormen van improvisatie. Hij studeerde barokviool en compositie aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag. Hij maakt deel uit van het Scroll ensemble, Brendan Faegre’s Edge Ensemble, Contrasto Armonico en Concerto Valiante. Hij gaf improvisatie workshops tijdens de Yiddish Summer Weimar en aan de conservatoria van Bydgoszcz en Katowice. Wil je ook iets luisteren klik dan hier.

Hans van Koolwijk studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag en aan de Rijksakademie te Amsterdam. Sinds 1987 houdt hij zich bezig met geluidkunst, zowel als ontwerper-bouwer als componist-performer. Met zijn inmiddels omvangrijke oeuvre reist hij door heel Europa, waar hij in de afgelopen jaren samenwerkte met o.a. het Schreck Ensemble, Merlijn Twaalfhoven en recentelijk Ensemble Interface uit Frankfurt. Het werk van Van Koolwijk is met grote regelmaat te bewonderen tijdens festivals en in musea, recentelijk o.a. tijdens de tentoonstelling Sense of sound in DordtYart, in Museum Belvédère te Heerenveen en in Muziekgebouw aan ’t IJ. Verder in het Festspielhaus in Dresden; Museum Speelklok in Utrecht en in het Oslo museum. Behalve met het Schreck Ensemble werkte hij als improvisator met o.a. het Prisma Strijktrio, Ensemble Gending, Ensemble Interface, Klaas Hoek, Greetje Bijma, en Naomi Sato. Wil je ook iets luisteren klik dan hier.

Chetna Sehgal is gespecialiseerd in de klassieke Indiase muziek. Ze studeerde aan de Faculty of Music & Arts van Delhi University en behaalde daar in 2006 haar Masters degree. Daarna verhuisde ze naar Nederland op les te gaan geven aan de afdeling Wereldmuziek van Codarts Rotterdam. Ze is zowel geschoold in de vocale als de instrumentale muziek, en studeerde sitar bij Smt. Manorma Ahuja en Smt. Pragati Mishra. Ze speelt in de traditie van Ravi Shankar. In 2017 trad ze op tijdens het Holland Festival in het Concertgebouw te Amsterdam, als solist in de voorstelling Temple of time van componiste Sinta Wullur. Wil je ook iets luisteren klik dan hier.