SLA_1080_2021-1-Black-pencil2

Tijdloze samenwerking Black Pencil en Gouden Haas

Hoe klinkt een tijdloze ruimte? Hoe beleef je tijd? Als kloktijd die je van uur naar uur jaagt? Of als mijmertijd die eindeloos kan duren en je de klok doet vergeten? En de ruimte waar je bent? Is die eindeloos en ben je er een onderdeel van? Heeft het een duidelijk kader, waar jij van losgezongen bent? Deze vragen vormen het filosofische vertrekpunt van theatergezelschap Gouden Haas en muziekensemble Black Pencil voor hun duoresidentie bij StrandLAB. De titel? Tijdloos.

Musicerend strand

StrandLAB initieerde dit avontuurlijke en interdisciplinaire onderzoek tussen de twee Almeerse culturele groepen en nodigde hen uit het nieuwe stuk Almeerderstrand zijn eerste ‘rol’ te geven. In Tijdloos is het strand meer dan hun werkplek, het musiceert mee met de muzikanten en danst mee op de bewegingen van de acteurs. Alle aanwezige elementen – het zand, het water, de wind – krijgen ter plekke en in gedigitaliseerde en bewerkte geluidsopnamen een stem die wordt verweven met de klanken van akoestische instrumenten.

Verklanking der natuur

Met het werk van de wereldberoemde en spraakmakende componist John Cage en de aanwezige natuur als inspiratiebron gaan de groepen de uitdaging aan een verklanking te vinden van de natuur op deze plek. Met het werk van de filosoof Henri Bergson in de hand onderzoeken zij het spanningsveld tussen kloktijd en mijmertijd. Kunnen muziek en de natuur de beleving van tijd beïnvloeden of misschien wel sturen?

Ook voor publiek hopen we

Op 18 februari starten de twee gezelschappen in Atelier StrandLAB en dan komen ze 23, 24 en 26 maart weer terug om in het atelier te werken.  Het liefst nodigen de gezelschappen je op zondag 28 maart uit om de uitkomsten van hun residentie met je te delen. In een meditatieve audiowandeling bijvoorbeeld waarbij patronen van herhaling, repeterende bewegingen, vloeiende en staccato klanken je door een labyrint op het strand leiden, dagen ze je uit om de tijd te vergeten en voor even te verdwalen. Hoe klinkt de wind die over het water jaagt? Hoe klinkt de tijd die ooit begon? En hoe klinkt de tijd die stopt? Abstracte vragen, maar als je je laat meevoeren door de beweging en de muziek, als je het zand voelt waarop je staat, als je de wind laat waaien door je hoofd, misschien zal je hoofd dan weidser zijn dan toen je die ochtend opstond. Hoe de eindpresentatie eruit gaat zien, is nog afhankelijk van de coronamaatregelen. We houden je op de hoogte.

Land Art Weekend

Naast een eerste ontmoeting tussen beide gezelschappen vormt deze residentie een opmaat naar meer: in juni treffen Gouden Haas en Black Pencil elkaar opnieuw in een thematisch duet tijdens het Land Art Weekend in de Groene Kathedraal.

Gouden Haas

Gouden Haas is het theatergezelschap van Gienke Deuten en heeft haar thuisbasis in Oosterwold. Gouden Haas maakt voorstellingen op locatie die net buiten de realiteit lijken te staan en zich het beste laten omschrijven als eco-poëzie. Met de magische beelden uit haar voorstellingen waarin ze de natuur een stem geeft en door middel van activerende contextprogramma’s waarin wetenschappers, deskundigen en kunstenaars aan het woord komen, prikkelt en activeert Gouden Haas haar publiek en deelnemers om vanuit ratio én verbeelding hun perspectief op de relatie tussen zichzelf en natuur te verleggen. www.goudenhaas.nl

Black Pencil

De uitvoeringen van Black Pencil laten zich omschrijven als origineel, historisch geïnformeerd, virtuoos en vernieuwend. Dit alles gebracht in een unieke bezetting: blokfluit (Jorge Isaac), panfluit (Matthijs Koene), altviool (Esra Pehlivanli), accordeon (Marko Kassl) en slagwerk (Enric Monfort). Het ensemble voert naast eigen arrangementen van oude muziek voornamelijk voor hen geschreven nieuwe composities uit. Inmiddels zijn meer dan 120 werken voor het ensemble gecomponeerd. In het 11-jarig bestaan heeft Black Pencil uiteenlopende muzikale stijlen uitgevoerd, van middeleeuwse en volksmuziek tot werk uit de voorhoede van de hedendaagse avant-garde en pop. www.blackpencil.org